Τα παίρνουν από το λαό για να τα δώσουν στο κεφάλαιο
Δευτέρα, 15 Μάιος 2017 08:08

Τεράστια ανακατανομή του κοινωνικά παραγόμενου πλούτου σε όφελος του κεφαλαίου

 

Μαζί με την κατάθεση του πολυνομοσχεδίου στη Βουλή, ως συνοδευτικό προσάρτημα της αντιλαϊκής συμφωνίας, κατατίθεται και το «Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής» (ΜΠΔΣ) 2018 - 2021, που με τη σειρά του αποτελεί έναν πρώτο πολυετή κρατικό προϋπολογισμό.

Η βάση εκκίνησης στην πλήρη ανάπτυξη των μέτρων φτάνει στα 4,5 δισ. ευρώ, σύμφωνα με το ΜΠΔΣ.

Σε αυτό το πλαίσιο, η αντιλαϊκή κλιμάκωση, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνει:

2017 - 2018: Στο επίκεντρο βρίσκονται τα κάθε είδους προνοιακά επιδόματα που έχουν απομείνει για τα λαϊκά νοικοκυριά, με νέα αρχή τις παρεμβάσεις για το 2017 και με περαιτέρω καρατομήσεις στον κρατικό προϋπολογισμό του 2018, όπου, για την ώρα, προβλέπονται περικοπές προνοιακών επιδομάτων ύψους πάνω από 500 εκατ. ευρώ.

2019: Τα νέα αντιλαϊκά μέτρα για το 2019 προβλέπουν την καρατόμηση των συντάξεων (1% του ΑΕΠ ή τουλάχιστον 1,9 δισ., καθώς το ΑΕΠ της ίδιας χρονιάς προβλέπεται στα 192 δισ. ευρώ).

2020: Περίπου 2,1 δισ. προστίθενται στα προηγούμενα, με την περαιτέρω ενίσχυση της φοροληστείας από το 2020. Το συγκεκριμένο μέτρο ενδέχεται να ξεκινήσει και από το 2019, στην περίπτωση που δεν «πιάνονται» οι αντιλαϊκοί στόχοι.

2021: Με τα σημερινά δεδομένα, σε συνδυασμό με την ανάκαμψη, το αντιλαϊκό πακέτο (φοροληστεία, συντάξεις κ.ά.), θα αποδίδει στο κρατικό ταμείο ποσά ύψους 4,5 δισ. ευρώ. 

Σε κάθε περίπτωση, η υπερπαραγωγή πρωτογενών πλεονασμάτων στο 3,5% του ΑΕΠ θα συνεχιστεί τουλάχιστον μέχρι το 2021, ενώ τα παζάρια συνεχίζονται παράλληλα και με το ζήτημα της διαχείρισης του κρατικού χρέους. Επιπλέον, σύμφωνα με πληροφορίες, ο στόχος για το 3,5% θα διατηρηθεί και για το 2022.

Ανάκαμψη με κρατικές ενισχύσεις στο κεφάλαιο

Τη στιγμή που το ΜΠΔΣ προβλέπει την επιβολή πλαφόν στις κάθε είδους κρατικές δαπάνες, οι ρυθμοί της σχετικής ανάκαμψης του ΑΕΠ προβλέπονται αναιμικοί, λαμβανομένης υπόψη της χαμηλής βάσης υπολογισμού, μεταξύ 2,6% και 2,2% ανάλογα με τη χρονιά. Παρά τους χαμηλούς αυτούς ρυθμούς ανάκαμψης του ΑΕΠ, στον τομέα των επενδύσεων αναμένονται σχετικά μεγάλοι ρυθμοί ανάκαμψης, που βέβαια είναι και το κυρίαρχο ζήτημα που βάζουν ο ΣΕΒ και τα άλλα τμήματα του εγχώριου κεφαλαίου. Εν προκειμένω, προβλέπονται ρυθμοί μέχρι 12,1% για το 2019.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η προσέλκυση νέων κερδοφόρων επενδύσεων στηρίζεται στην κλιμάκωση των ιδιωτικοποιήσεων και στη διοχέτευση πακτωλού «ζεστού» κρατικού χρήματος στους ισχυρούς επιχειρηματικούς ομίλους, μέσω διακρατικών και κρατικών ενισχύσεων. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι για το 2019, όταν θα ξεκινήσει ο νέος κύκλος κατακρεούργησης των συντάξεων, θα απογειωθούν και τα κονδύλια του κρατικού προϋπολογισμού για το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ), κατά 500 εκατ. ευρώ, χώρια βέβαια τις ενισχύσεις από τα επενδυτικά προγράμματα της ΕΕ.

Καθόλου τυχαία, ο μεγαλύτερος ρυθμός ανάκαμψης αναμένεται για το 2019, ταυτόχρονα με την απογείωση της χρηματοδότησης των επιχειρηματικών ομίλων από τον κρατικό προϋπολογισμό.